Belize

28 juli 2016 - Flores, Guatemala

25-7:
En goede moed wordt beloond, want ik ga wederom gewoon met de 'normale vlucht' mee. Volgens de 'geplande reis' zouden we de allereerste dag doorbrengen in belize city. Door verschillende verhalen van andere reizigers dat het er onveilig zou zijn begonnen we te twijfelen. De tassen van cynthia,carlos (chileen) en dona (australier) lagen wel in een hostel in belize city, want die hebben daar 1 nacht geslapen. Dus ophalen die tassen. Hetgeen wat me meteen opvalt is dat er tralies voor de supermarkten hangen. Een raar en onveilig gevoel bekruipt me. Dus hebben we besloten om de taxi meteen door te sturen naar Caye Caulker, een eiland dat bekent is bij vele backpackers. En terecht! Het is hier prachtig dankzij de witte stranden, raggae muziek en de relaxte sfeer.

We boeken een prive kamer voor 4 personen voor twee dagen waarbij we een keukentje hebben en een prive hutje op het strand. Met het delen van de toilet en badkamer heb ik wat moeite, maar ik hoor dat we een luxe hebben: een douche met warm én koud water... Verder de dag hebben we het kleine eiland verkend, zonsondergang bekeken en in de avond bij de split (splitsing van caye caulker, genaamd lazy lizard) gezwommen onder het genot van raggae muziek. De split is ontstaan doordat een hurricane dat het eiland in een noord- en zuidkant heeft gesplitst. De split wordt ook wel 'lazy lizard' genoemd.

Tip: Caye Caulker is zeker een bezoekje waard.

26-7:
Breakfast: zelfgemaakte scrambled eggs met worstjes.
Na lang twijfelen en discussiëren over de prijzen van het snorkelen, toch besloten om een halve dag mee te gaan snorkelen. We zijn hier tenslotte maar één keer he. Nadat we gerelaxt hebben in 'the lazy lizard' zijn we gaan snorkelen. Geen seconde spijt gehad! Wat was dit mooi, maar niet alleen mooi, ook nog eens zoveel verschillende dieren gezien: standaard visjes, nurse haaien, pijlstaartroggen, zeepaardjes en een zeester (beetgehouden). En dit allemaal binnen één meter handbereik. Yes we hebben tussen de haaien en de roggen gezwommem! Wel werd er verteld dat je beter niet achter de pijlstaartroggen kon aanzwemmen. Maar tja, ze heten natuurlijk niet voor niks zo. We missen nu alleen de turtles nog, maar die gaan nog komen hoor, wees niet bang. Na de tour hebben we flinke honger, dus zijn we lekker gaan dineren. In de avonden is het hier niet heel veel te beleven en aangezien ik wat last heb van mijn jetlag ga ik lekker vroeg slapen.

Tip: Niet bij alle ATM's kan je pinnen met een maestro-card, houd hier rekening mee!

27-07:
We gaan het mooie eiland achter ons laten en vertrekken met de boot wederom naar Belize City. Vanuit hier gaan we met een bustrip (4,5 uur) de grens over naar Guatemala naar het stadje Flores. Tijdens de busrit in Belize valt het pas echt op dat arm naast stinkend rijk woont. De verschillen zijn enorm. Met dit beeld kan ik me aardig indenken dat er veel onderlinge ruzies zijn. Buiten de stad rijden we het overgrote deel langs de savanne. Op de weg naar de grens zie ik een politiewagen met politieagenten én huge geweren. Ik ben benieuwd hoe het bij de grens overgang is. De grensovergang viel reuze mee. Enkele politieagenten met geweren, maar niet overdreven veel die een onveilig gevoel zouden geven. We zijn in Guatemala! Doordat de bus 1,5 uur te laat kwam, is het donker wanneer we zijn aangekomen in Flores. We komen bij een hostel uit dankzij de buschauffeur. We boeken voor 2 nachten een prive kamer voor 3 personen (Cynthia, Carlos en ik). Niet getreurd, want het is happy hour in ons hostel: drinken maar! En aangezien ik heb gezegd dat ik veel zou leren eten op vakantie: chicken burritos gegeten. Na een tijdje een kaartspel gedaan te hebben, het bed in gedoken en wachtend op de dag van morgen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl