Alweer 1 week voorbij (guatemala)

31 juli 2016 - Lívingston, Guatemala

27-8 Tip: - Om de grens naar een ander land over te gaan moet je altijd 20 US dollar betalen. Houd hier rekening mee!
- Als je betaalt met de valuta van een ander land betaal je hier bizar veel tax over. Altijd je geld wisselen in de desbetreffende valuata en het overige geld in 1x omwisselen bij een ATM 28-7: Laat wakker geworden, kapot gestoken door muggen (uitkijken voor zika virus) en we gaan onze eerste dag in guatemala eens op verkenning uit. We lopen door het stadje Flores op zoek naar breakfast. Een lokaal ontbijt bestaat uit ei, brood en bonen. Als diner is dit rijst en bonen. Dit kan je overal kopen. Verder heb je in onze straat veel toeristische informatieplekken waar je terecht kan. We worden erop geattendeerd om goed op te letten dat we niet beroofd/opgelicht worden, aangezien dit hier veel voorkomt. Echter hebben we al te veel betaald voor de tour naar tikal die vannacht (03 am) gaat plaatsvinden. Terug naar de organisatie om de situatie uit te leggen. We krijgen wel een beetje gelijk, omdat ze informatie hebben achtergehouden (we moeten meer betalen). So, how to fix this !? We kunnen 100 quatzal terugkrijgen, maar moeten alsnog 200 quatzal zelf betalen (1 US dollar is 6 quatzal). Jammer, maar we zouden het er maar mee moeten doen. Breakfast idem dito: we hadden van tevoren een prijs afgesproken om te ontbijten, maar met het afrekenen wilden ze het dubbelen hebben. Dat gaat we natuurlijk niet doen, 'kijken kijken, maar niet kopen'. Dus na wat overlegd te hebben, het bedrag betaald dat we vooraf afgesproken hebben. Als je op straat loop word je veel nagekeken en blijven ze staren, erg vervelend. Misschien is dit omdat Cynthia blond is. In de middag is het de planning om naar de Cuevas de Ak'tun Kan te gaan. Dit is een grot met stalatieten, ongeveer 3 km gelegen van Flores. Voordat we willen vertrekken gaat het keihard regenen, onweren en waaien. Wachten maar...gelukkig duurt een bui hier vaak niet lang, dus konden we een uur later alsnog vertrekken. Tuk tuk, komt u maar. Met de tuktuk naar de grot gereden. Als toerist betaal je bijna het dubbele als de lokale bewoners. 'Fuck we zijn onze zaklampen vergeten'. Achja, be creative, we hebben twee telefoons bij ons en daarop staat ook een zaklamp. Voordat we de grot in gingen dachten we eraan om Hans en Grietje na te spelen: wat papier op de grond leggen, zodat we altijd de weg terug konden vinden. Uiteraard geen papier bij ons. Helaas! Laten we gewoon de grot in gaan en we zullen het vanzelf zien. Geen gids mee, want we willen zelf kijken. We lopen de grot in: pikken donker, je ziet geen hand voor ogen. Schijnend met het licht van de 2 telefoons konden we stukje voor stukje verder lopen, zolang we bij elkaar bleven. Één dikke dolhof, je ziet heel weinig en alles lijkt op elkaar. De grot was mega groot, overal weer nieuwe ingangetjes waar je doorheen kon. Holletje hier, holletje daar, kruipen maar!Het was best eng, omdat ik de hele tijd het gevoel had dat ik verdwaald was. Ik had geen idee waar ik ergens in de grot was. In de grot waren overal stalatieten te zien, overal. Gelukkig de uitgang weer gevonden en zoekend voor een tuktuk om te gaan dineren. We eten bij een straatrestaurantje voor 3 euro pp (en nog vol zitten ook). Hetgeen dat me opvalt is dat politiemannen met geweren langskomen bij de restauranteigenaren. De eigenaren van het restaurantje geven geld aan de politiemannen. Ik denk 'misschien bestellen ze wat te eten', maar nee, dit is niet zo. Aangezien de politie hier zo corrupt is als de pest, kan het zijn dat ze tax vragen van de restauranteigenaren. Ik weet niet goed wat er aan de hand was, maar ik ben nog steeds benieuwd. Buiten Flores zijn er meer politieagenten te zien dan in Flores zelf. Ik denk omdat hier toch meer gettowijken zijn. In de tuktuk valt ons ook op dat Belize meer verpauperd is dan Guatemala. Raar, want Belize is vele malen duurder dan Guatemala. Guatemala geeft een relatief veilig gevoel. De avond is aangebroken, dus tijd om de zonsondergang te gaan bekijken en uiteraard: happy houren!! Koers: - 1 US dollar (amerika)= 2 beliaanze dollar (belize) -1 US dollar= 6 quatzal (guatemala) 29-7: Het is 3.00 am en we gaan naar tikal toe. Dit is een heel bekende mayaruine dat midden in de jungle ligt. We volgen de gids en maken een nachtwandeling in de jungle. Op de achtergrond horen we fluitende vogels en brullende apen. Rond 5 am aangekomen bij de mayaruine waar we van de zonsopgang met uitzicht boven de jungle konden genieten. Mooi! De gids leidt ons verder door de mayaruines heen en we voelen ons echt de toerist. Foto hier, foto daar, poseren maar. Overigens hebben we ook aapjes, miereneters en een schildpad gespot. Voordat we het national parc wilden verlaten zagen we een bordje 'peligro cocodrilo' staan, wat bekent 'gevaarlijk krokodillen'. Bleek dat er in een 'aparte area' (wat gewoon open was en waar je langs liep) krokodillen leefden. Helaas geen krokodil kunnen spotten. Rond 1 pm zijn we weer in Flores. We zijn moe en houden een siesta. Toch wat langer geslapen dan we verwacht hadden en we gaan op zoek naar een restaurant. We komen Sam (een man uit israel die we smiddags bij tikal hebben ontmoet) tegen en gaan met zijn vieren eten. In Guatemala kan je zo voor 3-5 euro avondeten. Het eten gaat me na 5 dagen echt tegen staan. Ik heb moeite het eten weg te krijgen en mijn darmen gaan irriteren. 30-7: We verlaten Flores en gaan eens kijken waar we naartoe gaan. Carlos is vanmorgen vertrokken, terug naar Chili, dus we zijn ons reismaatje kwijt. We willen terug naar Belize, want we willen de ATM in het zuiden gaan bekijken. Jammer voor ons, want er rijden vandaag geen bussen meer. De eerst volgende gaat de volgende dag. We willen niet langer in dit stadje blijven dus we bekijken de opties. We gaan met de bus naar Poptùn. Cynthia en ik kijken elkaar bang aan als we het stadje inrijden. Verlaten, verpauperd en alleen lokale mensen zijn er te zien. We voelen ons er niet fijn bij en beslissen om meteen door te reizen naar het zuidoosten van Guatemala, onder Belize. Hier ligt Rio Dulco en is als het goed is een toeristische plek. Helaas zullen we hierdoor de ATM wel moeten missen. Tijdens de busrit zien we vrouwen in een riviertje de was doen. Triest om te zien hoor. Rio Dulce moest leuk en toeristisch zijn, maar in ons hostel waren 4 bedden bezet van de 22. Alle logies en personeel waren spaans en konden geen woord engels. Hier hadden we niks te zoeken. We boeken 1 nacht en willen morgen weg. 31-7: We weten niet hoe we Rio Dulce moeten verlaten, omdat communiceren hier erg moeilijk gaat. We zijn wat chagrijnig, maar vinden een plek waar we met de boot naar Livingston kunnen gaan. We zijn er één uur te vroeg en er wordt ineens aan ons gevraagd of we willen jetski'en. Tuurlijk willen we dat, for free! Dat is nog eens lief en we mochten ook nog eens afwisselen met sturen. Onze dag is weer goed gemaakt! Hierna vertrok de boot naar Livingston. We ontmoetem een jongen uit Duitsland en hij reist met ons mee. Prachtige bootreis, alleen wat jammer dat wij de klappen van de boot (voorin) opvingen. Tussendoor stopten we bij hotsprings (natuurlijke sauna) en een grot. In livingston aangekomen ontmoeten we een man (garifuna) die ons het land wilt laten zien. Hij vertelt over de geschiedenis en hoe het er op het land aan toe gaat. Hij laat ons hier de echte wereld zien. We komen in een gettowijk terecht waar hij leeft. Oude, verpauperde huizen. Hij vertelt ons dat de Maya's en de zwarte mensen gescheiden (maar wel naast elkaar) leven. Bizar, wat er in het verleden heeft afgespeeld en hoe ze hier leven. Quote of the day: be slowly, we are in the caribbean.

1. Anky:
    2 augustus 2016
    Wat een gezellig en lang verhaal. Jullie maken wat mee. Zijn er dingen die je lekker vindt of gaat echt alles je tegenstaan?
    Fijne tijd en lekker eten nog.
    Kusje ook voor Cynthia