Rio dulce, livingston, tela & bay island (utila)

6 augustus 2016 - Utila, Honduras

01-08:
Een nieuwe maand en nog 23 dagen te gaan voor vertrek. Dus van deze dagen nog even flink genieten. We huren vandaag een tajak (double en single). We gaan kajakken op de Rio Dulce. De bedoeling is om naar de hotsprings te kajakken (waar we met de boot op de heenweg gestopt zijn), maar we merken al snel dat dit te ver is. We zoeken een plek met rotsen, zodat we even kunnen zwemmen. We plaatsen de kajaks en peddels op de rand van de rots en op dit moment verliezen we 1 peddel. Fuck, de peddels drijven niet. Hahaha. Terug kajakken met 2 peddels dan maar. Wel, we moesten een heel eind zal ik je zeggen. Pfoe, de hele middag zoet geweest met het kajakken. 'He nik, je bent eigenlijk best wel rood.' Dit hadden cynt en sebastian (duitser) ook. Dus, smeer je goed in met zonnebrand en zorg dat je de goede van thuis mee neemt (meer dan factor 10, foutje!).

Tip: Never trust the peddle en smeer je goed in voordat je ga kajakken.

02-08:
We verlaten het eiland en gaan op weg naar Tela (Honduras). Met de boot en 3 keer overstappen zijn we aangekomen in Tela. Het is ondertussen alweer avond wanneer we aankomen en gaan op zoek naar een goedkoop hostel/hotel. We vinden een hotel en boeken voor een nacht. In de avond is het op straat erg stil en verlaten. Alle winkels sluiten vroeg en er is geen bar meer open. De hele avond regent het.

De mensen in Honduras zijn veel aardiger en vriendelijker dan in Belize of Guatemala. Wel heb je ook hier weer allemaal beveiligers met geweren en pistolen op straat.

03-08:
De straten staan onderwater in Tela (ongeveer 40 cm). We verlaten tela weer om vervolgens naar Utila te gaan. We pakken de chickenbuss en komen in La Ceiba aan. Vanaf hier moet je de boot naar Utila pakken. Op de parkeerplaats horen we dat er geen boten gaan ,omdat er een orkaan op komst is. Ze weten niet hoeveel dagen het gaat duren. We ontmoeten een nederlandse jongen die dezelfde plannen heeft als ons dus boeken we maar een hotel met zijn vieren. Onderweg voor een hapje eten (avond) en bij een lokaal tentje ontmoeten we een lokale jongen. We raken aan de praat en hij wilt ons met de auto wat rondrijden. Super lief! We rijden door de wijk, gettowijk en hij vertelt waar we alles kunnen vinden.

Als je nog geen 18 bent (vanaf die leeftijd legaal om auto te rijden) en je wordt gepakt door de politie: je betaalt de politie wat geld en je bent weer vrij. Hoe bedoel je corrupt !?

04-08:
Vandaag bellen we de organisatie die over de ferry's (boot naar utila) gaat. We horen dat ze vanaf vandaag weer zullen varen. De orkaan heeft belize City geraakt en zal Utila niet meer passeren. Best bizar, een week geleden waren we nog in Belize City. Arme mensen.. Maar hup, ons bed uit en weg om alvast een kaartje te gaan kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Natuurlijk allemaal wat minder makkelijk dan hier beschreven staat, want ik laat de onderhandeling met de taxi achterwegen. Maar het belangrijkst: we hebben de tickets voor de ferry en vertrekken 4 pm naar Utila. Hoge golven op zee, maar we zijn er gekomen. Hoppa, nu is het tijd om ons duikbrevet te gaan halen.

05-08:
We beginnen meteen met de cursus. De cursus zal 6 dagen duren ipv 4 dagen (wat wij dachten). Op het eiland is er een feest dat 1 keer per jaar gevierd wordt, genaamd 'sunjam'. Het wordt gevierd op een geheim eiland in de buurt van Utila. Wij beslissen niet te gaan, omdat de kaartjes duur zijn en we na dit eiland nog maar 1,5 week hebben om 3 landen over te komen. Probleem, we moeten dus wat haasten. Vandaag dus een hele dag gespendeerd aan het kijken van video's voor het duiken. Boring!! Wel alles in het engels, dus wel goed voor mij:$. In de avond was er een beach party, waar cynthia en ik naartoe zijn gegaan. Eindelijk eens een beetje gefeest.

06-08:
Vandaag was het de dag dat we alle informatie van gisteren gingen herhalen. Gelukkig ging dit stukke sneller dan het kijken van de video's en gingen we hierna oefenen met de apparatuur installeren. Ik voelde me totaal niet lekker: heet, dizzy, misselijk en zwak. Uiteindelijk de dokter laten komen, terwijl de jongens en cynthia aan het snorkelen waren. Ik was zo jaloers, want vandaag gingen ze met de boot ver de zee in. Van de dokter tabletten en een injectie gekregen tegen de misselijkheid. Hopelijk gaan dit wat werken en ga ik me beter voelen. Ik wil morgen duiken!!

1. Anky:
    7 augustus 2016
    Wat vervelend dat je je niet goed voelde. Heeft de injectie geholpen, kan je weer vanalles meedoen?